Σε αντίθεση με τη μόδα και τα κοσμήματα που έχουν το προνόμιο να είναι απτά και ορατά στο μάτι, ένα άρωμα είναι κυριολεκτικά αόρατο αφού μπορεί κανείς να το ανακαλύψει μόνο μέσω της όσφρησης.
Έτσι, για να γιορτάσουν την εκάστοτε αλχημεία και να σφραγίσουν την εμπειρία που προσφέρει μια αρωματική δημιουργία, οι σχεδιαστές κατασκευάζουν και διακοσμούν μπουκάλια όλων των σχημάτων και σχεδίων ώστε να δώσουν σε αυτή τη μορφή τέχνης μια οπτική υπόσταση.
Πρόκειται άλλωστε, για μια αυθεντική μορφή τέχνης που εξελίσσεται με βάση τις νέες τεχνολογίες, τις κουλτούρες αλλά και τις κοινωνικές επιρροές της εποχής.
Throwback
Ο σχεδιασμός των μπουκαλιών που φιλοξενούσαν αιθέρια έλαια και αρώματα άκμασε τον 18ο αιώνα. Οι χρυσοχόοι, οι κοσμηματοπώλες και οι υαλουργοί της εποχής συναγωνίζονταν μεταξύ τους για να διακοσμήσουν τα μπουκάλια που θα φιλοξενούσαν τα αρώματα. Φτιαγμένα από πηλό, κρύσταλλο, γυάλινα χρωματιστά μπουκάλια, πορσελάνη ή μέταλλο τα περισσότερα στολίζονταν από πολύτιμους λίθους και μέταλλα. Είχαν θέματα αγάπης, μουσικής και ζώων ενώ συχνά το ίδιο το άρωμα ενσωματώνονταν σε κοσμήματα τα οποία φορούσαν οι γυναίκες, όπως ένα βραχιόλι ή ένα περιδέραιο. Από τον 19ο αιώνα το άρωμα εκδημοκρατίζεται και βιομηχανοποιείται . Ο Francois Coty οραματιστής αρωματοποιός των αρχών του 20ου αιώνα , θα είναι ο πρώτος που συνεργάζεται με εργοστάσια κρυστάλλων όπως το Baccarat και τον Rene Lalique. Στις συνεργασίες σταθμοί, ανήκει και εκείνη της Elsa Schiaparelli με τον οίκο Salvatore Dali που δημιούργησαν ένα από τα αξιοσημείωτα μπουκάλια όλων των εποχών: το Le Roy Soleil, το μπουκάλι σε σχήμα ήλιου που φιλοτεχνήθηκε από τον Baccarat και συμβόλιζε την απελευθέρωση της Γαλλιάς από τη ναζιστική Γερμανία.
Τα μπουκάλια έκτοτε, δεν ήταν απλώς ένα διακοσμητικό αντικείμενο, αλλά μικρά έργα τέχνης που προορίζονταν να στολίζουν τα μπουντουάρ της εποχής και τα νεσεσέρ των κυριών ως σύμβολο πολυτέλειας και καλού γούστου.
Eye contact
Έχετε αναρωτηθεί ποτέ αν τα επιχρυσωμένα πλαίσια στους πίνακες του Λούβρου προφέρουν περισσότερη αίγλη στην οπτική ομορφιά; Αν ένα κονσέρτο του Βιβάλντι έχει ξεχωριστή ακουστική εμπειρία όταν παίζεται από ένα βιολί Stradivarius; ή αν ένα περίτεχνο μπουκάλι αρώματος μπορεί να προσθέσει κάτι επιπλέον στην οσφρητική εμπειρία; Κι όμως, παίζουν σημαντικό ρόλο. Σύμφωνα με έρευνες, οπτικά οι άνθρωποι είναι πιο ανεπτυγμένοι απο ό,τι οσφρητικά. Περίπου το 70% των πληροφοριών που λαμβάνουμε γίνεται μέσω οπτικών ερεθισμάτων. Στον κόσμο της αρωματοποιίας είναι γνωστό πως συχνά ζητείται απο τους σχεδιαστές να δημιουργήσουν το σχέδιο του μπουκαλιού πολύ πριν οι αρωματοποιοί ολοκληρώσουν το ίδιο το άρωμα. Κυρίως γιατί χρειάζεται περισσότερος χρόνος για να κατασκευαστεί ένα μπουκάλι. Το Good Girl της Carolina Herrera για παράδειγμα αποτελεί ένα σχεδιαστικό κατόρθωμα για το οποίο χρειάστηκαν δύο ολόκληρα χρόνια σχεδιασμού ώστε να βρεθεί η τέλεια ισορροπία σχήματος και γυαλιού. Μπορεί να μην φαίνεται λογικό ότι η εικόνα ενός αρώματος είναι πιο σημαντική από την ίδια την εσάνς, ωστόσο υπάρχει εξήγηση. Στην εποχή των διαδικτυακών αγορών οι τέχνη του σχεδιασμού μπουκαλιών έχει αποκτήσει άλλη βαρύτητα. Οι ειδικοί επισημαίνουν πως χωρίς την εμπειρία της αφής και της αλχημείας της μυρωδιάς πάνω στο δέρμα, οι άνθρωποι χρειάζονται κάτι άλλο για να εμπλακούν οι αισθήσεις τους. Έτσι, τις περισσότερες φορές το μπουκάλι του αρώματος είναι εκείνο που γεμίζει αυτόν τον εικονικό χώρο.
Παρόλο που η ιστορία αποδεικνύει την σημαντικότητα αυτών των μικρών έργων τέχνης, (σημαντικά μουσεία ανά τον κόσμο έχουν αναγνωρίσει τον σχεδιασμό αρωματικών μπουκαλιών ως μια σεβαστή μορφή τέχνης) σήμερα, η οπτική επίδραση ενός αρώματος που κεντρίζει το ενδιαφέρον των καταναλωτών είναι το νέο στοίχημα για τα brands.
Οι καταναλωτές πρέπει να έχουν μια μικρή αίσθηση του αρώματος από το σχήμα και την εμφάνιση του μπουκαλιού όχι μόνο για να τους εμπνεύσει να το αγοράσουν, αλλά και σαν ενα hint που να τους προδιαθέτει για την εσάνς που φιλοξενείται μέσα σε αυτό.
Το μπουκάλι είναι η πρώτη επαφή που έχουμε με ένα άρωμα. Η πόρτα που οδηγεί στην οσφρητική περιπέτεια. Έτσι, οι σχεδιαστές συχνά καταβάλλουν κάθε δυνατή προσπάθεια για να εξασφαλίσουν ότι ο καταναλωτής μπορεί να «μυρίσει» με τα μάτια τι υπάρχει μέσα σε ένα μπουκάλι. Πρόκειται άλλωστε για μια συναισθηματική σύνδεση που γίνεται σε κλάσματα δευτερολέπτου.
FYI:
Εκτός από τις refillable και φιλικές προς το περιβάλλον συσκευασίες, η τελευταία τάση στον σχεδιασμό των μπουκαλιών, θέλει τους σχεδιαστές να εμπνέονται από τις συλλογές αξεσουάρ, τα iconic μοτίβα των οίκων αλλά και τα ίδια τα λογότυπα των brands.
No Comments
Sorry, the comment form is closed at this time.